fredag 31. juli 2009

Sunny Side of Life


Hanne Marit, hva har jeg sagt om å legge ut fler enn ti bilder på en gang? Du må få noen til å passe på deg når jeg er her. Ser ut som dere har hatt det fint på vestlandsferie da ihvertfall. Jeg derimot, av mangel på nye bilder, må lete gjennom arkivene. Her, ghetto-kids vi møtte i Soweto i 2005. Men den som venter på noe godt venter andri forgjeves som de sier, bare vent til du får se min hoppe-utafor-en-klippe -bildeserie fra forrige helg.


Vi koser oss glugg ihjel her i Durban, lite skole og mye øl, masse hyggelige folk, bra vær og strandliv. Men man glemmer ikke at vi er i et u-land, og det dukker hele tida opp spørsmål jeg har lyst til å stille - Om hvorfor de har bedre og flere motorveier her enn noe annet land jeg har vært i, men ikke greier å frakte strøm og vann til folk som bor langs dem. Hvorfor de har råd til å bygge 5 nye stadioner til World Cup 2010, men ikke har råd til nok AIDS-medisin? Eller hvordan de kan si det er et land uten rasisme mellom svarte og hvite, men folk blir meid ned og husene deres satt fyr på fordi de er innvandrere fra andre afrikanske land. Xhenophobia kalles det da, og er tydeligvis ikke det samme.


Det er mye jeg ikke forstår her, men jeg føler jeg fortsatt er litt for mye turist til å spørre. Vi lever i en beskytta atmosfære her på campus, som ligger i et område omkranset av vakre hager med høye murer og piggtråd, med turer til sentrum og tilbake, og min virkelighet kunne ikke vært lengre fra den til barna på bildet. Men dette er jo faktisk også Sør-Afrika. On the sunny side.

2 kommentarer:

  1. Jeg kunne ikke dy meg, sorry:) Du må nok bare bli vant til det. Høres litt paradoks ut med to verdener, men du kommer deg vel mer utafor campus etterhvert. Her regner det fremdeles hele tiden, det er relativt plagsomt, men snart flytter jeg innover til Oslo, gleder meg!

    SvarSlett
  2. hei Snuppa. Høres ut som du har øyne og ører åpne og suger til deg inntrykk som en svamp. Få med deg mest mulig og ha et flott opphold i Durban! Hilsen Inger Liljan

    SvarSlett