søndag 21. september 2014

IN TRANSIT


Det begynner å bli et par år siden jeg var i Vietnam nå, men en ting som fascinerte meg veldig med landet var trafikken. Det finnes veldig få biler i Vietnam, det kommer antakeligvis av at moped og sykler er mye mer praktisk med tanke på fremkommelighet, pris og plass. Trafikken er helt vanvittig kaotisk og sjansen for å bli påkjørt er langt over gjennomsnittet. De første dagene i Hanoi ble jeg påkjørt to ganger når vi prøve å krysse veien og jeg forstå etter det at jeg måtte lære meg logikken i trafikkmønstret, hvis jeg skulle overleve turen. Trikset hvis du skal kysse gaten er å enten alliere seg med en gammel dame som kan geleide deg over, eller du kan sakte begynne å gå ut i veien, som en slags mopedslalom mellom de som kjører fordi. Det virker sånn delvis bra, men med livet som innsats hver gang du skal noe sted så kan turen fort ta lag tid. 


I Asia er det virkelig ingen begrensninger for hva man frakte med seg på en moped, alt fra hele familien på 5 til geiter og båtmotorer, vi så det meste. En dag satt vi oss ned på en fortauscafè i Saigon og betraktet trafikken rundt oss en liten stund. Det ble selvfølgelig godt dokumentert med kamera, siden det som kom susende fordi bare ble mer og mer absurd. 








  





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar