torsdag 24. juli 2014

MIDNATTSSOL OG NORDLANDSNETTER


En hylles til noe av det vakreste sommer-Norge har å by på! 














Det mest unike med å ferdes nord i landet er fenomenet midnattssol. Enkelte netter brenner den blodrødt i horisonten og andre netter ligger den som et rosa slør over himmelen. Uansett form, dette er noe som fortjener sitt eget innlegg. 

Hvor lang perioden med midnattssol er henger sammen med avstaden til polene. Stedene i Nord-Norge har som regel like lang mørketid som antall dager de har midnattssol. På Træna, som ligger midt på polarsirkelen, er det midnattssol fra midten av juni til begynnelsen av juli, desto lenger nordover du kommer jo lengere varer perioden med midnattssol. I Kirkenes foreksempel er det midnattssol i flere måneder før den etterhvert forsvinner under horisonten. 

Midnattssol kan føre med seg akutt døgnforvirring og en sterk trang til å være våken hele natta. Det er vanskelig å skille dag og natt, og enkelte ganger vet ikke de lokale en gang hvilken tid på døgnet det er. Lampene trenger aldri å stå på og solkremen burde alltid være med. Jeg kunne sittet hele natta og sett på sola, det er rett og slett vanvittig pent!







KIRKENES:


Nattfiske i Renøysund.












Utsikt over havna i Kirkenes. 


Norgesferie ♥

2 kommentarer:

  1. For noen utrolig vakre bilder! Selv om jeg er vokst opp i nord og har sett midnattsola hele livet, blir jeg nesten målløs. Den slutter virkelig aldri å fascinere. Et av de flotteste fenomenene jeg vet om!

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig! Det er helt utrolig pent! Jeg savner virkelig de lyse nettene fra nord her nede.

      Slett